Photometric Stereo
För att fira att det är fredag har Peter Bomark hållit ett föredrag för oss om Photometric Stereo.
Det är en bildbehandlingsteknik som vi har utvärderat i projektet ScadeScan finansierat av Åforsk som vi bedriver tillsammans med RISE i Skellefteå (Träteknik). Målet med projektet är att ta fram en lösning som simulerar skadegörelse på trä som är exakt, definierad och repeterbar.
För att kunna nyttja en större andel återvunnet material i framtidens byggande krävs nya besluts- och tillverkningsprocesser. Idag går majoriteten av begagnat trä till energiåtervinning, men med bättre och säkrare metoder för kvalitetsbestämning skulle en betydande del kunna återbrukas och bidra till en mer hållbar och cirkulär byggsektor.
I fallet som vi har tittat på har något ”vandaliserat” en trävägg genom att rista in Adopticum med en nyckel.
Tester har gjorts för att mäta skadan i träet och avgöra om det endast är ytskador så att det räcker att exempelvis måla om kuren, eller om det är djupare skador som kräver mer omfattande åtgärder eller gör att träet inte går att återbruka.
I Photometric Stereo är en bildbehandlingsteknik som beräknar formen på ett objekt genom att observera objektet under olika ljusförhållanden.
Uppställning består av en stillastående kamera och flera ljuskällor med olika infallsvinkel mot objektet. Flera bilder tas med samma kamera, men med olika ljuskällor vilket ger varje bild olika vinkel på det infallande ljuset.
Bildbehandlingen baseras på att mängden ljus som reflekteras från objektet är beroende på dess position i förhållande till ljuskällorna. Genom att jämföra ljusintensiteten från de olika ljuskällorna för varje pixel på objektet vi avbildar kan vi räkna ut en bild av ytans normalriktningar som går att integrera till en djupbild som kan användas för att skapa ett punktmoln av objektet.
Utöver avsyningstillämpningar som den vi bygger i SkadeScan, kan fotometrisk stereo användas för att fånga in hur en yta interagerar med ljus och separera ut olika texturkartor som kan användas för att skapa fotorealistiska material i film och spel.
Tveka inte att höra av er om ni vill veta mer om Photometric Stereo eller andra optiska mätmetoder.